Advanced Search

Office Address: Av. Karakorum 1245 Lomas 4ta Sección CP. 78215 San Luis Potosí
Phone Number: (+52) 4448250184
  1. PhD Degree in Ph.D Social Sciences with a specialty in Social Anthropology
    CENTRO DE INVESTIGACIONES Y ESTUDIOS SUPERIORES EN ANTROPOLOGIA SOCIAL EN OCCIDENTE
  2. Master's Degree in Master in Regional Development
    El Colegio De La Frontera Norte
  3. Postgraduate Studies in Graduate in Communication Sciences
    Universidad Autónoma de Baja California
  4. Bachelor's Degree in Diploma in Human Rights
    Universidad Autónoma de Baja California
 Doctor in Social Sciences with a specialty in Social Anthropology from the Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS) Occidente. Master in Regional Development from the Colegio de la Frontera Norte (COLEF). Graduate in Communication Sciences from the Universidad Autónoma de Baja California (UABC). Her research areas are focused on gender studies, violence, youths, sense of humor, gender and writing, educative and religious processes and decoloniality. She has published on various national and international journals, and also on compilation books. She has coordinated books about violence, cultural processes, gender and research on Social and Human Sciences. She is co-author of the book “Todos somos diferentes pero aquí en la escuela somos iguales” (UASLP-Plaza y Valdés, 2012). She is author of the books Las instituciones de educación superior y la violencia de género (UASLP-Eón, 2017); Identidad, mediaciones y radio indígena (Fragua, e-book format, 2014). Before dedicating herself to academic work, she was productor and host of university radio programs, cultural promoter and film club coordinator at UABC campus Mexicali. Currently, she is professor and researcher at the Facultad de Ciencias de la Comunicación of the Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP). She is a member of the Sistema Nacional de Investigadores, Level II. She defines herself as an Anthropologist who also studied Communication.
Personal Researchs Interest
  1. Gender and Violence
  2. Gender and Youths
  3. Humor, Gender and Writing
  4. Decolonial Studies
  5. Education and Religious Processes
  6. Community Processes and Indigenous Radio
  1. Estudio cualitativo de procesos comunitarios, socio-regionales y mediáticos. El caso de la emisora XEANT, La Voz de las Huastecas, en Tancanhuitz, SLP
    02/05/2018 - 02/04/2019
    UASLP
  2. Análisis y diagnóstico cualitativo de las significaciones, vivencias e interpretaciones de la violencia de género en universidades públicas, privadas, confesionales e indígenas de San Luis Potosí
    01/07/2014 - 11/01/2016
    CONACYT. Fondos Sectoriales SEP/SES
  3. Prácticas, discursos y reproducción sociocultural de la exclusión: discriminación y violencia escolar en secundarias rurales y urbanas de San Luis Potosí. Construcción de espacios escolares para mejorar la educación y las competencias para la vida
    26/09/2013 - 15/12/2015
    Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT)
  4. Prácticas, discursos y reproducción sociocultural de la exclusión: discriminación y violencia escolar en secundarias rurales y urbanas de San Luis Potosí. Construcción de espacios escolares para mejorar la educación y las competencias para la vida.
    19/12/2012 - 01/09/2014
    CONACYT