Advanced Search

SNI Level:  I
Institutional Data:
Affiliation: Faculty of Medicine

Office address: Av. Venustiano Carranza 2405 Los Filtros CP. 78210 San Luis Potosí
Phone number: (+52) 4448262347
Email: lyanez@uaslp.mx
  1. PhD Degree in Basic Biomedical Research PhD
  2. Master's Degree in Biopharmacy, Master
  3. Postgraduate Studies in Hospital Pharmacy, Specialty
  4. Bachelor's Degree in Pharmacobiologist Chemist, Bachelor's degree
    Universidad Autónoma del Estado de México

Chemist pharmacobiologist, with a Master’s degree in Biopharmacy, diploma in Hospital Pharmacy, and a PhD in Basic Biomedical Research with a specialty in Toxicology. 37 years of seniority as full-time Professor-Researcher.  Head of the Gender, Health, and Environment Laboratory at the Faculty of Medicine at the Autonomous University of San Luis Potosí.

Extensive experience in environmental analytical chemistry, development, standardization and validation of chromatographic methods, to quantify toxic substances in environmental and biological matrices and drugs in biological fluids and therapeutic formulations.

Expertise in health risk assessment of exposure to environmental contaminants, mainly: pesticides, residues from electrical and electronic devices (flame retardants), and phthalates. Focusing on vulnerable populations, such as mother-child dyads, children, women of reproductive age, and indigenous communities.

Expertise in the monitoring of drugs with a narrow therapeutic index, evaluation of adherence to treatment, and exposure to environmental contaminants as determinants of therapeutic failure.

Experience in the design, implementation, and evaluation of selective intervention programs.

Personal Researchs Interest
  1. Analysis of sites contaminated with persistent organic compounds.
  2. Health risk assessment from exposure to environmental pollutants in mother-child binomials, children, women of reproductive age and indigenous communities.
  3. Drug monitoring with a narrow therapeutic index, assessment of adherence to treatment as determinants of therapeutic failure.
  4. Community environmental health
  1. Creación de un sistema comunitario de vigilancia y monitoreo ambiental para la depuración integral del ambiente en la Cuenca Atoyac-Zahuapan que garantice los derechos socio-culturales, económicos y de salud de la población residente.
    29/08/2022 - 20/12/2024
    Conachyt
  2. Consolidación de las competencias analíticas y su aseguramiento de la calidad para la medición de sustancias tóxicas que impactan en la salud pública.
    04/05/2020 - 26/05/2023
    CONACYT
  3. Desarrollo de una iniciativa nacional tipo RoHS para garantizar los derechos sociales, culturales y de salud de comunidades de Jalisco y del Estado de México dedicadas al desmantelamiento y reciclaje de residuos de aparatos eléctricos y electrónicos.
    03/02/2020 - 27/11/2021
    CONACYT
  4. Monitorización Terapéutica de Meropenem en pacientes con Diabetes Mellitus tipo 2 e infecciones asociadas a cuidados de la salud del Hospital Central “Dr. Ignacio Morones Prieto”.
    04/02/2019 - 04/12/2020
    Fondo Interinstitucional de Investigación en Salud, S.L.P.
  5. Ftalatos e inocuidad alimentaria: impacto en una población infantil del Estado de México”.
    07/01/2019 - 14/12/2019
    Universidad Autónoma del Estado de México